De Niet-Levensverzekeringstrofeeën DECAVI 2025

Persbericht 2025

 (La Libre Belgique – April 2025)
(Principium – Mei 2025)

DE DECAVI NIET-LEVENSVERZEKERINGSTROFEEËN 2025

En de winnaars van 2025 zijn…

De 21ste editie van de DECAVI Niet-levensverzekeringstrofeeën, georganiseerd door Laurent Feiner en Muriel Storrer heeft de verzekeringsmaatschappijen voor hun verzekeringskenmerken of hun vernieuwing beloond, in verschillende categorieën.

We leveren de resultaten per categorie hieronder.

Per categorie heeft de jury de meest representatieve spelers geanalyseerd; alles bij elkaar werd zo bijna 80 % tot 90% van het totale premie-incasso per categorie doorgelicht.

Voor de verschillende verzekeringsproducten werd het volgende aantal spelers geanalyseerd:

a) Mijn mobiliteit:

– burgelijke aansprakelijkheid auto en materiële schade auto : omnium (13)

– rechtsbijstand Auto (9)

– moto (7)

– fiets (10)

b) Mijn woning:

– brandverzekering-eenvoudige risico’s (14)

– huurdersverzekering (8)

– brandverzekering-mede-eigenaars (6)

c) Mijn aansprakelijkheid

– burgerlijke aansprakelijkheid privéleven (9)

d) Mijn huisdieren (5)

e) Mijn rechten

– fiscale rechtsbijstandverzekering (6)

f) Mijn reizen & Bijstand (6)

g) Mijn onderneming

– arbeidsongevallen (6 nichespelers)

– cyberrisico’s (6 nichespelers)

– package (6)

h) Innovatie (8 dossiers)

i) Digitale (4 dossiers)

De DECAVI Trofeeën hebben een stevige reputatie in de verzekeringssector opgebouwd. Zij hebben tot doel de beste verzekeringsproducten op basis van verschillende criteria geanalyseerd door de jury te belonen en de transparantie van de markt te verzekeren.

Deze jury werd samengesteld door volgende personen:

Jean-Marc Delporte, Voorzitter van de jury en Erevoorzitter van FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie.

– Patrick Cauwert, CEO Feprabel en Expert verantwoordelijk voor het onderwijs aan de FUCaM (UCL Mons).

Katrien De Cauwer, Partner Actuarial & CFO Consulting, EY.

Laurent Feiner, Journalist, CEO Decavi.

– Eric Coppey, Lid van de Raad van Bestuur FVF (Federatie voor Verzekerings- en Financiële tussenpersonen).

Sandra Lodewijckx, Partner, Lydian.

– Lievin Villance, docent aan de Hogeschool Francisco Ferrer (Cooremans Instituut) en Coordinator van de Afdeling verzekering.        

Dit evenement mocht eveneens op de medewerking rekenen van verschillende partners uit de branche, namelijk, Comarch, EY, Lincoln, Lydian en WIS. 

Dit initiatief, dat uiteraard de wedijver tussen de verzekeraars opwekt, legt vooral de nadruk op het innovatieve en creatieve aspect van de producten (raadpleeg de site www.decavi.be voor meer inlichtingen in verband met de criteria die worden gehanteerd).

Verzekeringen: in het positief daglicht

Het verzekeringsvak moet op communicatie berusten. De DECAVI Verzekeringstrofeeën worden geapprecieerd omdat ze toelaten op een positieve manier te communiceren over een sector die te veel in termen van problemen spreekt (door het accent te leggen op schadegevallen) en te weinig in termen van oplossingen. Terwijl de verzekeraars oplossingen bieden voor alle burgers! Op dat vlak, ervaren wij de wil binnen de sector om meer acties in verband met preventie te ontwikkelen en het accent te leggen op de digitale verzekering.

De trofeeën zetten de producten en oplossingen in het licht ten voordele van de consumenten die ze hebben onderschreven, maar ook van de interne afdelingen van de verzekeraars die ze hebben bedacht en van hun distributiekanalen. Zoals u ziet, zijn het niet alleen de laureaten die als winnaars uit de bus komen. De trofeeën laten eveneens toe om op de evolutie van de markt te anticiperen. Daarom is het mogelijk om dankzij de categorie ‘Innovatie’ (die het vernieuwende karakter van een dienst of product bestudeert) veelbelovende initiatieven voor de markt te ontdekken.

Deze trofeeën belonen uiteraard de laureaten, maar helpen ook de verzekerde om een keuze te maken in functie van een specifiek profiel. De winnende producten hebben steeds interessante kenmerken. Ook al is het wat verzekeringen betreft mogelijk dat een bepaald product goed bij een bepaald type klant past en toch niet als de beste keuze voor iedereen kan worden beschouwd. Bij verzekeringsadvies is het dikwijls het profiel van de verzekerde dat het te onderschrijven contract bepaalt. Maar de winnende producten kunnen in elk geval dienen als een aanzet tot reflectie.

De laureaten

Het is duidelijk dat de verzekeringen de verbruikers voor elk van hun behoeften begeleiden, en dit op elke stap van hun leven. Vandaar het idee om de laureaten per categorie van behoeften te vermelden. We vermelden per categorie de winnaars met het beloonde product.

Elk product wordt in bijlage in meer detail beschreven.

MIJN MOBILITEIT

Auto (BA en Omnium) verzekering: AG – Autoverzekering

Verzekering Rechtsbijstand Auto: Aedes Rechtsbijstand Auto Pn1

Motorverzekering: P&V Groep (P&V Verzekeringen & Vivium) Motorverzekering

Fietsverzekering: Belfius Insurance – Fietsverzekering

MIJN WONING

Brandverzekering (Multirisico Woning – eenvoudige risico’s): KBC Verzekeringen – Brandverzekering eigenaar

Brandverzekering (voor huurders): KBC Verzekeringen – Brandverzekering huurder

Brandverzekering (mede-eigenaars): I.B.I.S. Insurance COCOON of I.B.I.S.

MIJN AANSPRAKELIJKHEID

Verzekering BA Privéleven: P&V Groep (P&V Verzekeringen & Vivium) P&VVivium Familiale Verzekering

MIJN HUISDIEREN 

Verzekering huisdieren: Belfius Direct Verzekeringen Huisdierenverzekering

MIJN RECHTEN 

Fiscale rechtsbijstandverzekering: AG – Providis Globale Rechtsbijstand

MIJN ONDERNEMING

Verzekering Arbeidsongevallen:
Ethias Arbeidsongevallenverzekering

Package KMO: AG Modulis Easy

Cyberrisk: Hiscox – CyberClear by Hiscox

MIJN REIZEN

Reisverzekering en bijstand: Allianz Partners – ROYAL Service

INNOVATIE

  • AXA Belgium AXA Mind Health Self-check
  • KBC Verzekeringen Kate

DIGITAAL

AXA Belgium – Digitaal met de makelaar

PREVENTIE

AG

MAATSCHAPPELIJKE INZET   

AG

BESTE PUBLICITEITSCAMPAGNE

AXA Belgium (“Steun is goud waard”).

TROFEE VAN DE MAKELAARS

AG

BIJLAGE

  • MIJN MOBILITEIT

BA Auto & Materiële schade auto – Omnium

AG (Autoverzekering)

De verzekering BA Auto van AG biedteen gratis onmiddellijke bijstand en een vervangwagen na een ongeval, en voor de beste bestuurders: een bonus-malus -2 verworven voor het leven, mét de gratis dekking BA Max (tot 250.000 EUR schadevergoeding voor letsel van de bestuurder).

Top Omnium, een omniumverzekering speciaal ontwikkeld voor nieuwe wagens, verzekert het voertuig op basis van de cataloguswaarde of de factuurwaarde. Alle schade aan het voertuig is verzekerd en dit ongeacht de oorzaak. Pack Omnium+, een optie op de Top Omnium, garandeert onder meer tot 36 maanden en 36.000 km zonder waardeverlies en een dekking van winterbanden. Met zijn Top Occasium-pakket biedt de verzekeraar ook een uitgebreide dekking voor tweedehandswagens (met Pack Occasium+, een optie met onder andere 12 maanden zonder waardeverlies en een dekking van winterbanden).

Er is ook de dekking OmniNatuur, een uitgebreide bescherming tegen materiële schade veroorzaakt door natuurkrachten zoals overstromingen, storm of hagel. De verzekeraar biedt ook OmniNatuur&Glass aan, een uitgebreide dekking tegen glasbreuk en materiële schade veroorzaakt door de krachten van de natuur… ideale bescherming wanneer een gedeeltelijke of volledige omnium niet langer gerechtvaardigd is.

https://www.aginsurance.be/Retail/nl/mobiliteit/auto/Paginas/autoverzekering.aspx

Verzekering Rechtsbijstand Auto

Aedes (Rechtsbijstand Auto Pn1)

De rechtsbijstand verbindt zich (binnen de contractuele grenzen) tot het verlenen van diensten en het dragen van kosten ter verdediging van de belangen van de verzekerde, hetzij in het kader van een minnelijke schikking, hetzij in het kader van een administratieve of gerechtelijke procedure, hetzij anderszins.

Wat de formule van Aedes typeert, is het unieke ‘beste van de markt’, principe dat in artikel 5 van de algemene voorwaarden wordt verwoord. Hierdoor biedt Aedes haar verzekerden de beste rechtsbijstandsverzekering auto aan. Stelt een andere verzekeraar op de Belgische markt bij een schadegeval toch betere voorwaarden voor, dan past Aedes zich aan en biedt ze dezelfde condities.

Deze exclusieve clausule is van toepassing op alle waarborgen in de algemene voorwaarden, inbegrepen de verzekerde bedragen, die al tot de hoogste op de markt behoren. https://aedesgroup.be/nl/verzekeringen/rechtsbijstand/

Motorverzekering

P&V Groep (P&V Verzekeringen & Vivium) – Motorverzekering

 Het aanbod Motor van de P&V Groep (P&V en Vivium) kenmerkt zich door een uitgebreide dekking, aangepast aan de motor en de levensstijl van de eigenaar, maar ook door duidelijke garanties zonder verrassingen. Deze formule biedt dekking voor burgerlijke aansprakelijkheid met Bob-garantie (tot 25.000 EUR) en een allesomvattende dekking tegen natuurgeweld en dieren, brand, diefstal en materiële schade, waarbij de verzekeringnemer zijn vrijstelling kan personaliseren.

De verzekerde geniet eveneens een uitgebreide bijstand bij ongeval, pech en zelfs diefstal, waarbij ook een vervangwagen ter beschikking wordt gesteld. Wat de bescherming van de motorrijder betreft, kan de verzekerde volgende waarborgen onderschrijven: dekking van de medische kosten, de tijdelijke of blijvende invaliditeit of het overlijden. En om helemaal compleet te zijn, kan hij ook zijn uitrusting verzekeren (helm, airbag of beschermende elementen, handschoenen, beschermende jas, pak, laarzen, enz.). Ten slotte is ook de rechtsbescherming in de waarborgen inbegrepen, met een maximum tussenkomst van 125.000 EUR per schadegeval (burgerlijke en strafrechtelijke verdediging, enz.).

De P&V Groep wil een pionier zijn op het vlak van preventie. Daarom krijgen alle verzekerde klanten toegang tot de premiumversie van de Liberty Rider-app. P&V Groep is de enige verzekeraar die dit voordeel aanbiedt voor de volledige duur van het contract.  De belangrijkste functies van de Liberty Rider-applicatie zijn ecall met val- en ongevalsdetectie, automatische verzending van spoeddienst, GPS met waarschuwing bij het naderen van potentieel gevaarlijke plaatsen en het verzenden van sms met realtime routetracking om geliefden gerust te stellen, wat het al mogelijk heeft gemaakt om 5,8 miljoen kilometer te beveiligen, 196 ongevallen te detecteren en hulp te sturen naar 30 motorrijders. Met de applicatie kunt u ook bijstand inroepen met geolocatie, toegang krijgen tot roadbooks of het onderhoud van uw motorfiets volgen.

Motorverzekering (vivium.be)Motorverzekering | P&V Verzekeringen (pv.be)

Fietsverzekering

Belfius Insurance (Fietsverzekering)

De fietsverzekering van Belfius Insurance dekt alle soorten fietsen, al dan niet elektrisch: stadsfietsen, speedpedelecs, racefietsen, mountainbikes, gemotoriseerde voortbewegingstoestellen. De aangeboden waarborgen zijn diefstal (wereldwijd), materiële schade (wereldwijd) en bijstand (tot 3 interventies per jaar in geografisch Europa).

De sterke punten van het product zijn onder andere de volgende:

– geen afschrijving van de verzekerde waarde gedurende 24 maanden: gedurende de 2 jaar na de aankoop, wordt de verzekerde vergoed voor de totale waarde van zijn fiets;

– geen vrijstelling voor elektrische fietsen, speed pedelecs en gemotoriseerde voortbewegingstoestellen in geval van diefstal of totaal verlies;

– dekking ook mogelijk voor rechtspersonen en dus voor beroepsgebruik;

– dekking van alle accessoires (verwijderbaar, maar ook niet-verwijderbaar). Hieronder vallen bijvoorbeeld bagagedragers, kinderdraagzakken, fietstassen en -manden, GPS- en andere navigatiesystemen en fietskarren;

– terugbetaling van het slot in geval van volledige diefstal wanneer de fiets met het slot was beveiligd;

– bijstand verleend in heel geografisch Europa, in geval van mechanische problemen, accuproblemen (inclusief lege accu), defecte koplamp, ongeval, vandalisme, lekke band, geblokkeerd slot, verlies van fietssleutels, diefstal of poging tot diefstal, psychologische bijstand.

https://www.belfius.be/retail/nl/producten/verzekeringen/voertuig/fietsverzekering/index.aspx

  • MIJN WONING

Brandverzekering Multirisico Woning (eenvoudige risico’s)

KBC Verzekeringen (Brandverzekering eigenaar)

Het product van KBC Verzekeringen is een polis waarin de woning verzekerd is volgens het principe “alle risico’s behalve”, wat wil zeggen dat alles wat niet uitgesloten is, gedekt is. Met een zeer beperkte lijst van uitsluitingen. Bovendien is de inhoud verzekerd in een alle risico formule, op voorwaarde dat de schade onverwacht is voor de verzekerde en minstens 1.250 EUR bedraagt. Met de optie diefstal is schade als gevolg van diefstal of poging tot diefstal ook gedekt.

Verzekering van de inhoud (ook voor huurder van toepassing) afficheert de verschillende kenmerken:

inhoud standaard verzekerd tot 200.000 EUR;

motorrijtuigen altijd standaard verzekerd (tot 30.000 EUR per voertuig);

vandalisme is standaard verzekerd, ook als er geen diefstalverzekering onderschreven werd;

geen specifieke vergoedingsgrens voor inhoud buiten een gebouw;

ook medische apparatuur gebruikt door de mantelzorger is verzekerd als de schade minstens 250 EUR bedraagt;

weggevloeide water en stookolie uit verwarmingsinstallaties en bijhorende tanks zijn verzekerd (water vanaf 100 m³ en stookolie tot 20.000 liter);

huisdieren zijn wereldwijd verzekerd.

Naargelang de behoeftes kan men de polis uitbreiden met volgende verzekeringen: diefstalverzekering inhoud woning, tuin, zwembad, vervuiling door lekken uit een stookolietank (bodemsanering) en een verzekering voor de bouwer.

https://www.kbc.be/particulieren/nl/verzekeren/wonen/brandverzekering-eigenaar.html?zone=topnav

Brandverzekering voor huurders

KBC Verzekeringen (Brandverzekering huurder)

KBC dekt de aansprakelijkheid van de huurder waarbij alle accidentele schade aan de woning vergoed wordt die door de fout van de huurder is veroorzaakt, exclusief gebruiksschade zoals bvb. kalkaanslag op sanitair.

De verzekering van de inhoud (ook voor eigenaar van toepassing) afficheert de verschillende kenmerken:

inhoud standaard verzekerd tot 200.000 EUR;

motorrijtuigen altijd standaard verzekerd (tot 30.000 EUR per voertuig);

vandalisme is standaard verzekerd, ook als er geen diefstalverzekering onderschreven werd;

geen specifieke vergoedingsgrens voor inhoud buiten een gebouw;

ook medische apparatuur gebruikt door de mantelzorger is verzekerd als de schade minstens 250 EUR bedraagt;

weggevloeide water en stookolie uit verwarmingsinstallaties en bijhorende tanks zijn verzekerd (water vanaf 100 m³ en stookolie tot 20.000 liter);

huisdieren zijn wereldwijd verzekerd.

Als optie kan een bodemsaneringsverzekering worden afgesloten: het schadebedrag is zeer hoog in geval van olieverontreiniging (60.000 EUR, zonder vrijstelling). https://www.kbc.be/particulieren/nl/verzekeren/wonen/brandverzekering-huurder.html

Brandverzekering (mede-eigenaars)

I.B.I.S. Insurance (gevolmachtige onderschrijver) – COCOON OF I.B.I.S.

Voorgesteld door het onderschrijvingsagentschap I.B.I.S. Insurance, is het product COCOON OF I.B.I.S. een polis “alle risico’s behalve”, wat wil zeggen dat alles wat niet uitgesloten is, gedekt is. Zeer beperkte lijst van uitsluitingen. De partner maatschappijen van I.B.I.S. Insurance zijn: Axa Belgium, Federale Verzekering, P&V Verzekeringen en Monceau Verzekeringen.

Aanwezigheid van twee mede-eigenaars is voldoende, zonder verplichting van een minimum aantal verdiepingen of minimum kapitaal.

Enkele pluspunten van het product COCOON OF I.B.I.S. zijn :

  • een uitgebreide definitie van het verzekerde gebouw met inbegrip van de bij- en nevengebouwen, de stoepen, zwembaden, signalisaties, koeren en omheinigen;
  • de bewijslast ligt bij I.B.I.S. Insurance en niet bij de klant;
  • een dekking storm zonder minimale limiet van de windsnelheid;
  • uitgebreide waarborgen in waterschade;
  • dekking van maximum 3 garages die gelegen zijn op een ander adres dan deze van het risico;
  • dekking voor de schade tengevolge van vandalisme, grafiti, tags of kwaadwillig opzet;
  • dekking van indirecte verliezen zonder bijpremie;
  • dekking van de inboedel van de mede-eigendom;
  • dekking BA gebouw en BA lift;
  • afstand van verhaal tegen mede-eigenaars, de huurders en andere gebruikers;
  • vergoeding voor de bijkomende kosten van de syndicus en/of de raad van de mede-eigendom;
  • specifieke rechtsbijstand voor “COCOON OF I.B.I.S.;
  • dekking voor alles wat domotica betreft, inbegrepen in de verzekerde kapitalen;
  • overlijdens- en begrafeniskosten : 4.480 EUR per slachtoffer met een maximum van 89.592 EUR per schadegeval;
  • dekking van de zonnepanelen;
  • bij uitbreiding, studentenverblijf gedekt overal in de EU;
  • uitstekende kwaliteitsverhouding van de waarborgen en de prijs;
  • bijstand dag en nacht, 7/7 met I.B.I.S. Emergency in geval van schade;
  • snelle en kosteloze expertise van de gebouwen.

Meer informatie over het product “COCOON OF I.B.I.S.” is beschikbaar via de website: www.ibis-insurance.be

https://ibis-insurance-web.be/nl/cocoon-of-ibis/

Exclusieve distributie van het product COCOON OF I.B.I.S. via het kanaal van onze professionele en bekwame verzekeringsmakelaars.

  • MIJN AANSPRAKELIJKHEID

Verzekering Burgerlijke aansprakelijkheid Privéleven

P&V Groep (P&V Verzekeringen & Vivium : Familiale Verzekering)

Naast de uitgebreide garanties (Bob-garantie in het contract, dekking tot 10 paarden, schade aan toevertrouwde goederen gedekt in de basisgarantie, etc.) is het contract onlangs bijgewerkt om in te spelen op veranderingen in de maatschappij:

a) optioneel uitbreiding van het begrip verzekerde met cohousers. Zij worden gedefinieerd als elke persoon die onder hetzelfde dak en op hetzelfde postadres woont als de verzekeringnemer en die geen deel uitmaakt van zijn/haar huishouden. De maatschappij breidt daarom haar dekking uit tot maximaal drie cohousers, naast de verzekeringnemer en zijn/haar huishouden. De cohousers worden beschouwd als derden ten opzichte van elkaar (tenzij zij samen ook een gezin vormen) en de verzekeringnemer, wat het makkelijker maakt om de verzekering in te roepen.

b) dekking voor “lichte” woningen: tiny houses (kleine “miniatuur” woningen), hutten, tenten, caravans en woonwagens, yurts, drijvende woningen vastgemaakt aan de kade. Werkplaatsen voor persoonlijk gebruik en strandcabines buiten de gezinswoning zijn ook gedekt.

c) dekking voor occasionele verzekerden, in het bijzonder au pairs en vluchtelingen die tijdelijk in de woning van de verzekeringnemer worden opgevangen.

  • MIJN HUISDIEREN

Verzekering huisdieren

Belfius Direct Verzekeringen (Huisdierenverzekering)

Een bezoek aan de dierenarts wordt steeds duurder (medische kosten, ziekenhuisopname en operaties) en wordt niet gedekt door het ziekenfonds (zoals bij mensen). Daarom is het belangrijk om een specifieke verzekering af te sluiten om dit soort kosten te dekken.

Voor een interessante prijs biedt de verzekeraar een ‘à la carte’ oplossing (Brons, Zilver en Goud: de laatste biedt onbeperkte terugbetaling van dierenartskosten bij ziekte en ongeval en dekking in het buitenland), met specifieke waarborgen in vergelijking met de markt.

Als je de formule Zilver of Goud neemt, zijn de volgende extra waarborgen inbegrepen:

– vergoeding bij het overlijden van het dier (hond of kat) als gevolg van ziekte of ongeval tot 400 EUR (Zilver) of tot 750 EUR (Goud);

– vergoeding van de lokale advertentiekosten tot 400 EUR (Zilver) of tot 750 EUR (Goud) als het huisdier wordt gestolen of wegloopt;

– vergoeding van de opvangkosten tot 400 EUR (Zilver) of tot 750 EUR (Goud) van het dier in een kennel of dierenpension. Deze dekking is van toepassing als de verzekeringnemer of een lid van het huishouden meer dan 4 dagen in het ziekenhuis wordt opgenomen;

– vergoeding van niet-verhaalbare annuleringskosten voor geboekte vakanties tot 750 EUR (Zilver) of tot 2.000 EUR (Goud). Deze dekking geldt als het dier binnen een periode van 7 dagen voor vertrek een dringende levensreddende operatie moet ondergaan en u om die reden uw reis moet annuleren.

Als je kiest voor de formule Goud, zijn dierenartskosten ook verzekerd tijdens het verblijf in het buitenland van minder dan 3 maanden, op voorwaarde dat de behandeling niet kan wachten tot de terugkeer naar België. https://www.belfiusdirect.be/nl/huisdieren/overzicht

  • MIJN RECHTEN

Fiscale rechtsbijstandverzekering  

AG (Providis Globale Rechtsbijstand)

Gerechtelijke procedures worden steeds duurder. Tegelijk neemt het aantal geschillen sterk toe, mede door de opkomst van e-commerce en deeleconomieën zoals autodelen of huurplatformen (bv. Airbnb). Een goede rechtsbijstandsverzekering is daarom geen overbodige luxe. Providis Globale Rechtsbijstand van AG verdedigt de rechten van de verzekerde en die van zijn gezin in maar liefst 10 juridische domeinen. Bovendien kan de verzekerde een deel van de premies in mindering brengen in zijn belastingaangifte.

Als de klant een Providis Globale Rechtsbijstand afsluit, kan die uit 2 formules kiezen:

a) Classic: de basisformule die al ruime tussenkomsten biedt tot wel 100.000 EUR. Dat is tot 7 keer meer dan wat de wet voorschrijft. De wachttijden zijn dan weer korter dan wettelijk voorzien. Ook de drempelbedragen – dat zijn de minimumbedragen die gelden alvorens Providis de kosten vergoedt – zijn laag, waardoor de verzekerde al snel op zijn verzekering kan rekenen wanneer dat nodig is.

b)  Excellence: voor enkele euro’s extra per maand zijn de waarborggrenzen dubbel zo hoog als in de Classic-formule en worden de wachttijden, net als de drempelbedragen, gehalveerd.

Een verzekerde kan ook de rechtsbijstand in verband met zijn mobiliteit integreren als optie in zijn contract, en dit aangepast aan zijn persoonlijke situatie: als eigenaar van één of meer motorvoertuigen, of enkel als bestuurder indien het voertuig iemand anders toebehoort.

https://www.providis.be/nl/Paginas/default.aspx

  • MIJN REIZEN

Reisverzekering en bijstand

Allianz Partners (ROYAL Service)

De polis omvat een reeks garanties zoals bijstand aan personen en voertuigen, reisannulering en fietsbijstand (voor de fiets en de persoon in geval van pech of ongeval). Deze omvatten onder meer:

* Bijstand aan personen:

– onbeperkte noodzakelijke medische kosten;

– onbeperkte repatriëringskosten bij ziekte, ongeval of overlijden;

– medische nabehandelingskosten in België tot 6.250 EUR per persoon na een ongeval in het buitenland;

– opsporings- en reddingkosten tot 15.000 EUR per persoon.

* Reisonderbreking: wie om dringende gedekte reden zijn reis vroegtijdig moet onderbreken ontvangt een compensatie tot 3.500 EUR per persoon en per dossier en 14.000 EUR per polis en per jaar.

* Annulering: terugbetaling van de annulerings- of wijzigingskosten in geval van een verzekerde reden tot 3.500 EUR per persoon en per dossier en tot 25.000 EUR per polis en per jaar.

* Allrisk annulering (automatisch inbegrepen in de polis): bij annulering om een reden die niet in de algemene voorwaarden ​​vermeld staat, geldt een  franchise van 25%.

* Reisgoed: vergoeding bij diefstal of beschadiging tot 2.500 EUR per persoon en 625 EUR per persoon in geval van bagage vertraging

* Kapitaal reisongevallen: vergoeding tot 12.500 EUR per persoon bij overlijden of blijvende invaliditeit door een ongeval.

* Pechhulpverzekering het hele jaar door, inclusief vervangwagen (5 dagen in België en 15 dagen in het buitenland).

* Annulering van “Event ticket”: tot 500 EUR per persoon.

* Fiets-pech-hulp in heel Europa.

*Afkoop franchise huurwagen- of moto: 2.000 EUR.

* Opgemerkt moet worden dat er ook verbeteringen, uniek op de markt, zijn aangebracht aan het product:

pechhulp op verzoek van een officiële instantie: plafond verdubbeld tot 500 EUR:

tandheelkundige behandeling: 400 EUR;

rechtsbijstand: 1.250 EUR;

gemiste sport activiteit (bv: ski, duiken): 400 EUR;

–  verlenging van verblijf: 7 nachten aan 100 EUR per persoon;

nieuwe geldige redenen die recht geven op een dekking annulering of compensatiereis. Royal_Service_TC_BEnl_2407.pdf

  • MIJN ONDERNEMING

Verzekering Arbeidsongevallen   

Ethias (Arbeidsongevallenverzekering)

Ethias heeft haar product arbeidsongevallen veel verder uitgebreid dan de door de wetgever gestelde eisen om enerzijds in overeenstemming te zijn met de evolutie van de maatschappij in het algemeen en haar behoeften, maar ook om een verzekering aan te bieden die conform is met haar waarden van humanisme en solidariteit.

Talrijke diensten met betrekking tot de verzekering arbeidsongevallen zijn ontwikkeld ten behoeve van de verzekerden. Onder deze diensten bevinden zich AssurPharma en AssurKiné. AssurPharma maakt een eenvoudige en snelle elektronische verzending van farmaceutische onkostennota’s mogelijk.

Via AssurKiné van zijn kant wordt de
derdebetalersregeling toegepast bij kinesisten. In de praktijk betekent dit dat slachtoffers niets hoeven te betalen en dat kinesisten ook niet hoeven lange te wachten op de betaling.

Bovendien, in haar streven naar beschikbaarheid voor haar verzekerden biedt Ethias slachtoffers van een arbeidsongeval via haar Klantenzone Arbeidsongevallen, 24 uur per dag en 7 dagen per week, snelle online toegang tot hun schadedossiers. Het is een volledig online platform voor de opvolging van schadegevallen. Het slachtoffer kan op elk ogenblik documenten versturen en ontvangen en nuttige informatie in verband met de schade verkrijgen. https://www.ethias.be/pro/nl/private/schadegevallen/ao71.html

Voor werkgevers stelt Ethias een digitaal platform ter beschikking, dat 24 uur per dag en 7 dagen per week toegankelijk is, zodat zij de mogelijkheid hebben, hun schaden in te dienen en dossiers op te volgen.

Aan slachtoffers van ernstige ongevallen wordt een specifiek beroepsreïntegratieprogramma aangeboden. Voor de meeste slachtoffers van een arbeidsongeval is de terugkeer naar het werk een natuurlijke of zelfs automatische stap. Maar voor anderen vereist de terugkeer naar het werk ofwel een aanpassing van hun functie ofwel een volledige professionele heroriëntatie. Ethias heeft besloten aan de laatste groep een volledig ondersteuningsprogramma aan te bieden, bestaande uit een beoordeling van de vaardigheden die kunnen leiden tot een opleiding en professionele reïntegratie. Dit programma, uniek in België, wordt uitgevoerd met verschillende partners, specialisten in reïntegratie. Het is gebaseerd op een grondige beoordeling van de vaardigheden en de ontwikkeling van een professioneel project in nauwe samenwerking met het slachtoffer, met als uiteindelijk doel terug te keren naar het werk bij de oorspronkelijke werkgever of elders, als dit onmogelijk blijkt.

Om de ondersteuning aan de verzekerde slachtoffers van een ongeval verder te verbeteren, zijn o.a. de volgende dekkingsuitbreidingen ontwikkeld:

– organisatie van de repatriëring van het slachtoffer van een arbeidsongeval tijdens dienstreizen in het buitenland en afhankelijk van de ernst van het ongeval. Bij langdurige ziekenhuisopname in het buitenland organiseert en betaalt Ethias de verplaatsing van een gezinslid;

– betaling (en organisatie) van huishoudelijke hulp bij de verzekerde thuis indien de tijdelijke arbeidsongeschiktheid meer dan 31 dagen bedraagt;

– betaling van de kosten van (en organisatie van) opvang van de kinderen van de verzekerde tot 18 jaar, indien de tijdelijke arbeidsongeschiktheid meer dan 31 dagen bedraagt;

– vergoeding van de kosten voor het onderhoud van de tuin (en organisatie van de dienst) van de verzekerde die het slachtoffer is van een arbeidsongeval, indien zijn tijdelijke arbeidsongeschiktheid meer dan 31 dagen bedraagt;

– betaling van thuisbezorging van eerste levensbehoeften en warme maaltijden zolang dat medisch noodzakelijk is;

– organisatie van het vervoer van de verzekerde, die slachtoffer van een arbeidsongeval is, naar de medische verzorging, indien hij zich niet met eigen middelen kan verplaatsen;

– betaling van de extra kosten voor de aanpassingen van het gebouw van het slachtoffer, voor zover deze aanpassingen medisch noodzakelijk zijn als gevolg van het gedekte ongeval;

– betaling van de extra kosten voor de aanpassing van het voertuig van het slachtoffer, indien deze aanpassing noodzakelijk is geworden door het gedekte ongeval.

Naast deze diensten heeft Ethias geïnvesteerd in de psychosociale risicopreventie in het bijzonder voor mensen die door hun werk verzwakt zijn. De verzekerar biedt 5 psychologische ondersteuningssessies aan om hen uit een moeilijke situatie te helpen, zelfs als er geen ongeval aan is voorafgegaan.

Package KMO

AG (Modulis Easy)

Bij AG kunnen businessklanten al hun beroepsgebonden schadeverzekeringen groeperen in een handig dossier: Modulis Easy. Om de voordelen daarvan te genieten moet de klant in zijn dossier minimaal 2 basisverzekeringen uit 2 verschillende verzekeringsdomeinen groeperen (bijvoorbeeld Auto en Brand).

Enkele voordelen van dit concept:

– Modulis-Bonus: onder bepaalde voorwaarden krijgt de klant jaarlijks 10% van de globale Modulis Easy-premie teruggestort. Klanten die een nieuw Modulis of Modulis Easy dossier afsluiten dat in werking treedt tussen 2 januari 2025 en 1 januari 2026, krijgen een onmiddellijke en gegarandeerde Modulis-Bonus van 10% vanaf onderschrijving tot en met 31 december 2026: geen wachttijd en geen evaluatie van de schadestatistiek;

– gratis premiespreiding: betaal jaarlijks, halfjaarlijks, driemaandelijks, of via domiciliëring zelfs maandelijks;

– clausule ‘30 %’ (uniek op de markt) voor Top Handel, Formule BA, Formule 24 en Arbeidsongevallen Forfait: als de klant naast de hoofdactiviteit nog een andere economische activiteit beoefent die maximaal 30 % van de totale jaaromzet uitmaakt, dan is die ook verzekerd;

– 8 specifieke packs met waarborgen eigen aan de activiteit van de klant: Pack Modulis Kapsalon, Pack Modulis Bakker-Banketbakker, Pack Modulis Voedingswinkel, Pack Modulis Restaurant, Pack Modulis Kinesitherapeut, Pack Modulis Tandarts, Pack Modulis Apotheek en Pack Modulis Huisarts;

– gratis schuldinningsdienst: AG helpt zijn Modulisklanten om onbetaalde facturen te innen van de klanten, enz. Een belangrijke troef in de huidige context;

– de uitbreiding van de dekking voor medische packs en nog meer producten zijn nu geïntegreerd in Modulis Easy.

https://www.aginsurance.be/professionals/nl/modulis/modulis/Paginas/verzekering-modulis.aspx

Verzekering Cyberrisk

Hiscox Belgium (CyberClear by Hiscox) 

CyberClear by Hiscox is een complete cyberbeschermingsoplossing die de verzekereden ondersteunt op technisch, juridisch, menselijk en financieel vlak. Die verzekering verzekert tegen de gevolgen van onder meer hacking, systeeminbraak, verloren gaan of gestolen worden van data of cyber-aanvallen.

Een paar belangrijke kenmerken van deze dekking :

– bijstand door specialisten 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 en dit zonder vrijstelling;

– de polis is bijzonder uitgebreid en er zijn geen sub-limieten voor onder andere randsomware en persoonlijke aansprakelijkheid;

– online fraude is gedekt;

– automatische dekking van de filialen op voorwaarde dat deze over dezelfde bescherming beschikken.

De verzekeraar onderscheidt zich ook op het gebied van preventie: Hiscox is de enige verzekeringsmaatschappij in België die de CyberClear Academy aanbiedt, een online opleidingsprogramma inclusief een phishing simulatie dat bedrijven preventief wil helpen door hun personeel op te leiden. De verzekeraar wil bedrijven opleiden om hen te helpen cybercriminaliteit te bestrijden.

  • INNOVATIE

AXA Belgium (AXA Mind Health Self-check)

De verzekeraar heeft wereldwijd de Mind Health Self-check gelanceerd, een wetenschappelijk onderbouwde tool dat iedereen in staat stelt zijn of haar mentaal welzijn te meten en te verbeteren. Dit hulpmiddel is beschikbaar in 10 talen, op axa.com en op de websites van lokale entiteiten, waaronder in België op axa.be. Aangezien 30% van de arbeidsongeschiktheidsclaims te wijten is aan mentale gezondheidsproblemen, legt de holistische benadering van AXA de nadruk op de positieve kracht voor menselijke vooruitgang. Hierdoor is iedereen in staat om diens problemen te identificeren en op te lossen voordat ze hun mentaal welzijn beïnvloeden.

De vragenlijst van de digitale tool is alvast gebaseerd op wetenschappelijk, academisch onderzoek dat het mogelijk maakt om het niveau van het mentaal welzijn te kwantificeren dankzij de Mind Health Index. Op basis van de antwoorden genereert de Index een score en verleent het advies over het verbeteren van jouw welzijn. Deze Mind Health Index ligt ook aan de basis van het AXA Mind Health Report, dat sinds 2020 het wereldwijde mentaal welzijn onderzoekt en dat jaarlijks wordt gepubliceerd.

De zelfbeoordelingstool is dus voor iedereen gratis toegankelijk, 100% anoniem en het beantwoorden duurt niet langer dan 5 à 10 minuten. Er is geen login vereist en er worden geen antwoorden of scores opgeslagen. De aanbevelingen om je mentale gezondheid te managen zijn afhankelijk van je score, en worden onderverdeeld in 3 categorieën: huidige gemoedstoestand, vaardigheden en overtuigingen, levensstijl. Je score in deze categorieën bepaalt hoe ze je mentaal welzijn beïnvloeden, levert inzichten om jezelf beter te begrijpen, en adviezen om jezelf te empoweren. Daarnaast worden de hulplijnservices vermeld voor wie zich in nood bevindt en dringend hulp nodig heeft.

AXA-klanten met een arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben toegang tot het platform Doctors Online Psy indien zij dit wensen. Dankzij dit platform hebben ze in alle vertrouwelijkheid, 24/7 en binnen 30 minuten na aanvraag een videoconsultatie met een psycholoog. De vragenlijst is beschikbaar in 13 landen en in 10 talen, waaronder het Nederlands en het Frans.

KBC Verzekeringen (Kate)

Een schadegeval is een moeilijk moment voor veel verzekerden: Kate, de digitale assistent van KBC, stuurt gepersonaliseerde pushmeldingen naar klanten die mogelijk schade hebben geleden, gebaseerd op weersvoorspellingen en andere relevante data. Dit stelt klanten in staat om snel actie te ondernemen en hun schadeclaim in te dienen via de KBC Mobile app of andere digitale kanalen.

Kate begeleidt klanten stap voor stap door het schadeafhandelingsproces, van het indienen van de claim tot het verstrekken van updates over de status van hun dossier. Deze service richt zich op het proactief identificeren en benaderen van klanten die mogelijk schade hebben geleden, met als doel hen te helpen bij het indienen van claims en het versnellen van het schadeafhandelingsproces.

Kate vermindert de administratieve last voor klanten en zorgt voor een snellere afhandeling van claims. KBC combineert zo geavanceerde technologieën, gepersonaliseerde communicatie en een gebruiksvriendelijke ervaring om klanten te helpen bij het snel en efficiënt afhandelen van schade. Een van de belangrijkste kenmerken van dit project is het gebruik van geavanceerde technologieën zoals AI en machine learning om potentiële schadegevallen te detecteren.

De verzekeraar is er op belangrijke momenten voor de klant om hem te ontzorgen en biedt de klant proactief complete, toegankelijke en relevante oplossingen.

  • DIGITAAL

AXA Belgium (Digitaal met de makelaar)

De digitale strategie van AXA bestaat erin consumenten en klanten een innovatieve digitale ervaring te bieden, op maat van hun behoeften en altijd in nauwe samenwerking met de makelaar. Het model “digitaal met de makelaar” biedt klanten het beste van 2 werelden:

– de mogelijkheid om online een prijs op te vragen en een polis af te sluiten waar en wanneer ze maar willen;

– een makelaar die hen kan adviseren over dit contract, maar ook over andere soorten verzekeringen, en die hen kan bijstaan na een schadegeval

– de mogelijkheid om de volgende dag al verzekerd te zijn;

– de ontvangst van de polis per e-mail binnen het uur;

– de mogelijkheid om gemakkelijk gecontacteerd te worden door een makelaar.

De online producten zijn identiek aan de producten die klanten bij hun makelaar zouden afsluiten. Het proces is 100% digitaal, tot en met het afsluiten van de polis en het online betalen. Daarnaast biedt de verzekeraar de mogelijkheid om tijdens het simulatie- en intekeningsproces het callcenter van AXA te bellen of teruggebeld te worden als er hulp nodig is.

Klanten die zich online inschrijven, kiezen een makelaar die hen gedurende de hele looptijd van hun contract zal ondersteunen. Als ze al een AXA-makelaar hebben, wordt die automatisch overgenomen.

  • PREVENTIE

AG

’Voorkomen is beter dan genezen’, en daarom is preventie zeer belangrijk voor AG. Dat vertaalt zich enerzijds in de permanente beschikbaarheid van informatie op de eigen kanalen én via de distributiepartners van de verzekeraar, en anderzijds in de specifieke en gerichte partnerschappen en campagnes. Het doel daarvan is mensen bewust te maken van bepaalde risico’s, hen te adviseren, hen bruikbare informatie te verstrekken én hen concreet te laten zien wat zij kunnen doen om ongevallen te voorkomen.

Het preventieplatform van AG richt zich op het ondersteunen van bedrijven bij het ontwikkelen en implementeren van een effectief preventiebeleid. Het platform biedt een breed scala aan informatie, tools en diensten om de veiligheid en gezondheid op de werkplek te promoten en te verbeteren.

Het voorkomen van ongevallen op de werkplek is een echte prioriteit:

– tips en tools: AG biedt praktische tips en hulpmiddelen om arbeidsongevallen te voorkomen. Dit omvat niet alleen basisinformatie over beleid en wettelijke aspecten maar ook praktische informatie en richtlijnen over de belangrijkste aspecten van het preventiebeleid in een bedrijf (b.v. ook over woon-werkverkeer, telewerk, ernstige ongevallen, ongevalsonderzoek, …);

– invuldocumenten: er zijn diverse sjablonen en formulieren beschikbaar die bedrijven kunnen gebruiken om hun preventiebeleid te documenteren en te monitoren;

– campagnes en posters: bedrijven kunnen gebruikmaken van kant-en-klare campagnes en posters om bewustwording te creëren onder medewerkers.

https://ag.be/preventie-bedrijven/nl

MAATSCHAPPELIJKE INZET

AG

Duurzaamheid en klimaatverandering worden vaak genoemd in termen van sociale betrokkenheid. Maar duurzaamheid is méér dan streven naar die lage CO2-uitstoot. Het draait ook om sociaal engagement, om investeren in en zorgen voor de maatschappij en onze medemens.

Als marktleider in de Belgische verzekeringssector wil AG op lange termijn een positieve impact hebben op de maatschappij en de samenleving verder ontwikkelen en verbeteren door een reeks praktische initiatieven:

– beleggen in rusthuizen: in 2022 heeft AG Anima overgenomen, een Belgische groep actief in kwaliteitsvolle ouderenzorg. Deze investering laat de klanten die investeren in Tak21 producten, ook mee participeren in deze activa klasse;

– investeren in scholen: de investering van zo’n 400 miljoen EUR zal plaats bieden aan zo’n 20.000 leerlingen. Door in te stappen in dit project, bevestigen AG en AG Real Estate hun ambitie om actief bij te dragen aan een betere samenleving, via investeringen in onderwijs en in de toekomst van kinderen;

– ecosysteem elektrisch rijden: samen met de partners Touring, Optimile en Homeras biedt AG een compleet aanbod aan om de transitie naar elektrische mobiliteit makkelijker te maken, en de koudwatervrees voor elektrisch rijden weg te nemen: een pakket met installatie van een laadpaal (door Homeras), laadpas (door Optimile), bijstand onderweg (door Touring, bv. met booster charger om een wagen snel op te laden na platte batterij), en uiteraard een aangepaste verzekering met volledige dekking van de laadpaal.

Tot slot biedt AG ook een korting van 10 % op de jaarlijkse premie BA en/of (mini)omnium bij het afsluiten van een nieuw contract BA Auto voor een elektrisch of hybride voertuig. Dit is trouwens niet enkel geldig in Auto, ook in woning ontvangt de klant een korting op het verzekeringscontract wanneer de woning of het gebouw een groene energiescore of een installatie voor hernieuwbare energie heeft. https://ag.be/campaigns/nl/ecobonus

· PUBLICITEITSCAMPAGNE

AXA België (Steun is goud waard”).

Als partner van Nafi Thiam sinds 2019 moedigt AXA haar aan om te presteren als atlete (en daarbuiten). Nafi belichaamt de merkhandtekening “Know You Can”. Begeleid door de slogan “Steun is goud waard” profiteert ze van extra zelfvertrouwen, waardoor ze tijdens wedstrijden haar grenzen kan verleggen.

Met deze campagne wil AXA dichter bij het hart en de ziel van elke Belg komen door het merk emotioneler, inspirerender en menselijker te maken. De originaliteit van deze reclamecampagne is gebaseerd op krachtige beelden, emblematische muziek en een krachtige slogan: ‘Support is worth its weight in gold’.

In de film is te zien hoe Nafi Thiam de meeste disciplines van de zevenkamp uitvoert, ondersteund door een reeks dansers die haar begeleiden terwijl ze haar bewegingen uitvoert. Haar bewegingen worden vertienvoudigd door de kracht die ze kan opbrengen omdat ze zich gesteund voelt. De dansers brengen haar naar nieuwe hoogten, in de spot geïllustreerd door archiefbeelden van de heldendaden van de kampioene. Voor de soundtrack is gekozen voor “Girl on fire” van Alicia Keys.

· TROFEE VAN DE MAKELAARS

AG

Deze award werd niet door de jury toegekend, maar wel op basis van een enquête bij onafhankelijke verzekeringsmakelaars, lid van FVF (Federatie voor Verzekerings- en Financiële tussenpersonen) en Feprabel (Fédération des Courtiers en assurances et Intermédiaires financiers de Belgique).

Deze makelaars werden uitgenodigd om te stemmen op de verzekeringsmaatschappij die het best presteerde op de markt, rekening houdend met zowel de kwaliteit van de producten als de service.

Frédéric Van Dieren, commercieel directeur: “AG blijft zijn positie in de markt bevestigen dankzij zijn voortdurende innovatie en kwaliteit. Wij blijven jaar na jaar de favoriete partner van onafhankelijke verzekeringsmakelaars. Onder het motto ‘Supporter van de makelaar’ ondersteunt AG haar makelaars en hun team dan ook proactief in hun rol als professionele en proactieve adviseur. Onze medewerkers blijven zich meer dan ooit inzetten om een kwaliteitsservice te bieden, voor zowel de makelaar als de eindklant.

Meer dan ooit, bevestigen wij onze ambitieuze, positieve en stabiele strategie. Makelaars ondersteunen in hun groei en hun marktpositie versterken met een sterke commerciële dynamiek.  Ik bedank de makelaars voor hun vertrouwen en engagement!”

***********

Voor meer informatie over de laureaten gelieve contact op te nemen met:

DECAVI, Laurent FEINER, Duizend Meterlaan 84, 1150 Brussel (Sint-Pieters Woluwe) (New)Tel :  00 32 495/51.43.30,
E-mail : laurent.feiner@decavi.be; www.decavi.be

Voor meer informatie over dit evenement, gelieve contact op te nemen met:AIMES & CO, Muriel STORRER, Drève de la Meute 5, 1410 WaterlooTel:+32(0)2/354.93.81,
E-mail: muriel.storrer@aimesco.net

Trends Lincoln group La Libre EY WIS COMARCH Kanaal Z Lydian